شرکت پترو کاسپین پاسارگاد

لوله برق چیست؟ | با انواع لوله های کاندوئیت آشنا شوید

شرکت پتروکاسپین | سه شنبه, ۲۵ خرداد ۱۴۰۰، ۰۵:۴۷ ب.ظ

لوله برق

 

لوله برق نوعی لوله پلاستیکی یا فلزی هستند که سیم های برقی در آن در مسیری کشیده می شود. این لوله ها اغلب در مکان هایی به کار می روند که نیاز به سیم کشی ساختمانی بوده و در سطح دیواره خارجی استفاده می شوند. کاندوئیت برق یا لوله های برق در جنس های متنوع نظیر فلز، پلاستیک، الیاف یا خشت عرضه می شوند. جنس اکثر آنها سفت و سخت است و انعطاف پذیری کمی خواهند داشت. در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با این نوع لوله ها و کاربرد آنها آشنا کنیم.

چرا از لوله برق استفاده می شود؟

لوله برق در برابر ضربه، رطوبت و بخارهای شیمیایی بسیار مقاوم است و بدنه آن از محتویات داخل لوله به خوبی محافظت می کند. تعداد بالا، اندازه ها و انواع مختلف کاندوئیت برق به گونه ای طراحی شده اند که در مقایسه با چندین بار کابل کشیدن یا پرداخت هزینه کابل کامپوزیت سفارشی، به صرفه تر و راحت تر هستند. شایان ذکر است که این لوله ها از سیم های لختی که در بیرون یا درون یک ساختمان یا محیطی بستر و محافظی ندارد مورد استفاده قرار می گیرد.

یکی از مهمترین دلایلی که باید از این نوع لوله های برقی استفاده شود؛ جلوگیری از ایجاد جرقه و آتش سوزی است. در نتیجه، باید از این لوله ها برای پیشگیری از حوادث احتمالی استفاده کرد و عمر سیم کشی ها را طولانی کرد.

 

لوله برق

انواع کاندوئیت برق در صنایع مختلف

 

1. لوله های فلزی برقی (EMT)

در بین انواع لوله برق، لوله های فلزی برقی یکی از نمونه های متداول غیر قابل انعطاف هستند. این لوله ها از فولاد گالوانیزه ساخته شده اند، اما گاهی از جنس آلومینیوم نیز عرضه می شوند. ممکن است سفت و سخت باشند، ولی به راحتی با استفاده از ابزار ساده مانند خم کن خم شود.

 

2. کاندوئیت فلزی سخت (RMC)

سیم فلزی سخت، فولاد گالوانیزه سنگین وزن است که با استفاده از مهره های رزوه ای نصب می شود. لوله های برقی که از این جنس ساخته می شوند معمولاً در فضای باز برای محافظت بیشتر در برابر آسیب ها قابل نصب هستند. به ویژه کاربرد آن ها در تابلوهای برق، کابل ها و سایر تجهیزات دیده می شود. RMC یکی از گران ترین گزینه های سیم کشی برق به حساب می آید. با این حال، قدرت و دوام بالایی از خود ارائه می دهد که این یک امتیاز بزرگ محسوب می شود.

 

3. کاندوئیت فلزی متوسط (IMC)

لوله برق فلزی متوسط یک نسخه سبک تر و نازک تر از RMC یا همان کاندوئیت فلزی سخت است. در بیشتر موارد، لوله برق فلزی متوسط در ساخت و ساز استفاده می شود. زیرا، کار با آن بسیار سبک و آسان تر است. جالب است بدانید با اینکه از مدل فلزی سخت نازک تر است، سطح حفاظتی همانند آن را ارائه می دهد و برای پروژه هایی که هزینه های زیادی دارند، یک گزینه اقتصادی تر به حساب می آید.

4.لوله برق انعطاف پذیر (FMC)

لوله برق انعطاف پذیر یا "Greenfield" ساختار مارپیچی دارد که آن را بسیار انعطاف پذیر می کند. انعطاف پذیری این لوله به گونه ای است که آن را به گزینه ای مناسب برای دیوارها و سایر سازه ها تبدیل کرده است. علاوه بر این، لوله برق انعطاف پذیر FMS، مورد خوبی برای بسیاری از مناطقی است که به خم شدن محکمتر نیاز دارند. نصب چراغ ها، دریچه های زیر شیروانی، آبگرمکن ها نمونه های متداول نصب اصلی کاندوئیت انعطاف پذیر هستند.


در آخر باید اشاره کرد که مدل های دیگر از این لوله های برقی در بازار موجود است که در جنس های پی وی سی PVC، پلاستیک های بسیار محکم و فلز مایع بسیار سفت عرضه می شوند و مورد استقبال صنعتگران و معماران ساختمان واقع شده است.

  • شرکت پتروکاسپین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی