شرکت پترو کاسپین پاسارگاد

برقراری اتصالاتی فوق‌العاده پایدار با پیچ و مهره گلخانه

شرکت پتروکاسپین | سه شنبه, ۳۰ شهریور ۱۴۰۰، ۱۰:۳۷ ب.ظ

برقراری اتصالاتی فوق‌العاده پایدار با پیچ و مهره گلخانه

سازه های گلخانه ای که عموماً با انواع لوله فولادی گالوانیزه ساخته می شوند نیازمند مجموعه ای از قطعات و تجهیزات اتصال دهنده هستند که بتوانند پایداری و ایستایی خود را حفظ کنند. یکی از این قطعات اتصال دهنده پیچ و مهره گلخانه می باشد. ساختار آن ها از برخی جهات مشابه پیچ و مهره های رایج در دیگر صنایع می باشد به این صورت که از یک هد (head) شش گوش و یک پایه استوانه ای تمام رزوه تشکیل شده اند.

مهره ها نیز به جهت سهولت در چرخش غالبا به شکل شش وجهی طراحی می شوند تا سرعت باز و بست آن ها افزایش یابد. درواقع مهره ها یک نقش اساسی در برقراری استحکام اتصالات دارند و مکمل پیچ ها می باشند. طول و ابعاد آن ها بسته به نوع کلمپ ها می تواند بلند یا کوتاه باشد.

طبیعتاً سازه های عظیم تر به پیچ و مهره گلخانه با سایز بزرگتری احتیاج دارند تا متناسب با ابعاد بست ها و گیره های استیل حداکثر نیرو را برای محکم کردن لوله ها ایجاد کنند. پیچ و مهره گلخانه پس از اتصال امکان جداسازی مجدد دارند و به همین دلیل در بسیاری از صنایع تا حد امکان از این نوع اتصالات به جای فرآیند جوشکاری استفاده می کنند.

چرا که ممکن است بنا به برخی الزامات لازم باشد که تغییراتی را بر روی سازه ی گلخانه ای ایجاد کنیم و در صورت استفاده از اتصالات جوشی عملاً این عملیات جداسازی دشوار خواهد بود.

پیج و مهره گلخانه از نظر تقسیم بندی به چهار گروه کلی پیچ و مهره گلخانه ای سنگین، صنعتی، کشاورزی و سبک تقسیم بندی می شوند که نسبت به گستردگی پروژه و عوامل محیطی موجود گزینش می شوند. 

مواد و متریال ساخت پیچ و مهره گلخانه 

سازه های گلخانه ای معمولاً در فضای باز و در تماس مستقیم با آب و هوای محیط ساخته می شوند. قطعاً رطوبت اتمسفر محیط می تواند شدیدترین نوع تنش را برای پیچ و مهره گلخانه و سایر عناصر فلزی موجود ایجاد کنند.

اینکه شما بخواهید در چنین شرایطی از پیچ و مهره گلخانه آهنی و بدون سخت کاری شده استفاده کنید چندان معقول و منطقی نیست. بنا به برخی ملاحظات تجربی استفاده از عناصر استیل که در پایان ساخت قطعه گالوانیزه شده اند و همچنین ترکیبات استنلس استیل یا فولاد کربن ضد زنگ بهترین انتخاب برای ساخت پیچ و مهره گلخانه ای می باشد.

زیرا بر روی این قطعات دو نوع تنش وارد می شود که یکی مرتبط با تنش های کششی و فشاری و دیگری تنش ناشی از رطوبت مخرب محیط می باشد. آلیاژ فولاد گالوانیزه براحتی می تواند هم در برابر فشار بیش از حد و هم در برابر عوامل آسیب زننده ی محیطی مقاومت کنند.

با تهیه این نوع از پیچ و مهره ها می توانید در یک بازه ی زمانی بسیار طولانی پایداری و همچنین عدم شکست آن ها را تضمین کنید. در طی عملیات باز و بست رزوه های آن ها با وجود ظرافت ساختاری که دارند دچار شکست یا انحراف نمی شوند که یکی از دلایل آن مقاومت ذاتی فولاد در کنار پوشش های زینک موجود بر روی فلز می باشد. 
 

  • شرکت پتروکاسپین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی