شرکت پترو کاسپین پاسارگاد

5 روش خمکاری لوله گالوانیزه به صورت سرد

شرکت پتروکاسپین | دوشنبه, ۲۹ آذر ۱۴۰۰، ۰۲:۱۸ ب.ظ

خمکاری لوله گالوانیزه یکی از روش های رایجی است که در آن لوله های فولادی را با اعمال تکنیک های مختلف از حالت صاف به صورت منحنی تغییر شکل می دهند. این عملیات خمکاری با اهداف متفاوتی انجام می شود که معمولا نوع پروژه است که تعیین می کند این لوله ها تا چه حد انحنا یابند. به طور کلی در روش خمکاری سرد لوله 5 روش اساسی وجود دارد که شامل پرسی، فشاری، غلتکی، کششی، چرخشی-کششی می باشد. هر کدام از اینها یک تکنیک خاصی را دنبال می کنند که در ادامه به طور جداگانه در مورد هریک توضیح خواهیم داد. 

خمکاری لوله گالوانیزه به روش پرسی

در روش پرسی خمکاری لوله گالوانیزه ابتدا لوله فولادی بین دو غلتک قرار می گیرد که هر کدام از آن ها با حرکت دورانی خود لدله را جهت انحنا آماده می کنند. در قسمت بالای لوله یک اهرم یا جک قرار دارد که معمولاً قدرت آن از طریق یک توان هیدرولیکی تأمین می شود. با حرکت لوله در روی غلتک ها و سپس اعمال نیرو توسط جک، یک انحنای کنترل شده ای در لوله ایجاد می شود. حرکت غلتک ها و اهرم هیدرولیک هماهنگ با یکدیگر انجام می شود تا شکل منحنی یکنواخت شود. 

خمکاری لوله گالوانیزه با فشار

در روش فشاری خمکاری لوله گالوانیزه از سه قطعه منحنی ثابت، گیره و کفشک استفاده می شود. در این روش قطعه کفشک حول محور قطعه منحنی ثابت گردش می کند و باعث انحنا یافتن لوله می شود. درواقع این سر آزاد لوله است که با دریافت فشار از جانب قطعه متحرک یا کفشک عملیات خمش را در طول لوله ایجاد می کند. یکسری محدودیت ها در شعاع خمش وجود دارد که در صورت وجود مندریل تقریبا حدود 1.5 برابر قطر لوله خواهد بود. 

خمکاری لوله گالوانیزه با غلتک 

لوله های گالوانیزه جهت دریافت خمش مطلوب از سه غلتک متحرک که هر کدام متناسب با مقدار خمش مورد نیاز شما قابل تنظیم می باشند ،عبور داده می شوند. این سه غلتک با فاصله خاصی نسبت به یکدیگر قرار دارند. با حرکت همزمان غلتک ها لوله در مسیر خمش قرار می گیرند. در این روش یک انحنای بسیار دقیق و یکنواختی در هر سطح لوله که تمایل به خمکاری آن دارید ایجاد می شود. 

روش کششی خمکاری لوله 

تکنیک کششی خمکاری لوله گالوانیزه به این صورت است که یک قالب ثابت در مرکز قرار دارد و دو گیره متحرک در دو سر لوله با اعمال کشش و نیرو به سمت بالا سبب انحنای لوله گالوانیزه می شوند. تفاوتی که در این روش با نوع پرس وجود دارد این است که در نوع پرس اهرم یا جک هیدرولیک متحرک است. اما در روش کششی قالب مرکزی به صورت ثابت می باشد. خمکاری کششی تنها محدود به لوله ها نیستند بلکه می توانید برای خمکاری پروفیل ها نیز از آن استفاده کنید. 

روش چرخشی-کششی خمکاری لوله

خمکاری لوله گالوانیزه از طریق چرخشی کششی جزو عملیات های بسیار پرکاربرد در شکل دهی لوله ها می باشد. ابزارهایی که در این روش دخیل هستند شامل قطعه وایپر، قالب فشار، قطعات گیره ای و قطعه خم ثابت است. با قرار گرفتن یک مندرل در داخل لوله و چرخش آن حول قطعه خم باعث می شود تا یک انحنای خوش فرمی در طول لوله ایجاد شود. 

  • شرکت پتروکاسپین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی