شرکت پترو کاسپین پاسارگاد

معرفی ماشین بولت؛ نحوه ساخت و نوع متریال

شرکت پتروکاسپین | سه شنبه, ۲۸ دی ۱۴۰۰، ۱۰:۰۹ ب.ظ

معرفی ماشین بولت؛ نحوه ساخت و نوع متریال 

ماشین بولت که معمولاً آنرا با نام لاتین Machine bolt می‌شناسند از جمله قطعات اتصال دهنده ای هستند که می‌تواند دو قطعه فلزی مختلف را به یکدیگر متصل کند. از لحاظ ساختاری مشابه پیچ و مهره های رایج هستند اما دارای یک عملکرد بسیار قویتر می باشند. این نوع از پیچ ها دارای یک کلگی مربعی و یا شش وجهی هستند که پایه استوانه ای آنها به صورت تمام رزوه و یا اینکه قسمتی از پایه دارای رزوه می باشد.

به واسطه ساختار کاملا سازگار با تجهیزات محکم کننده رایج شما می‌توانید با یک آچار ساده عملیات باز و بست ماشین بولت را انجام دهید. از طرفی با افزایش گشتاور در زمان پیچش می‌توانید درجه اتصال را محکم تر و سخت تر کنید. قسمت پایه یا شفت پیچ برای اینکه بتواند عملیات اتصال را انجام دهد در ابتدا در حفره قطعه قرار میگیرد.

از سمت دیگر قطعه با بیرون زدگی قسمتی از پیچ مهره به راحتی می تواند روی آن سوار شود. استفاده از مهره شش گوش همیشه لازم نیست و این بستگی به قطعه شما دارد به طوری که اگر قطعه در قسمت حفره دارای رزوه باشد دیگر نیازی به استفاده از مهره نخواهید داشت و ماشین بولت از طریق رزوه های موجود در بدنه ی حفره محکم می شود. 

نحوه ساخت ماشین بولت

ماشین بولت اگرچه از لحاظ ظاهری دارای ساختار به نسبت ساده هستند اما طراحی آن می تواند پیچیده و منحصر به فرد باشد. به طور کلی رایج ترین روشی که برای ساخت ماشین بولت استفاده می شود تکنیک شکل دهی سرد یا cold forming است. عملیات کار به این صورت است که با استفاده از یک سری تجهیزات ماشینی سنگین فرآیند شکل دهی فلزات از طریق مجموعه ای از قالب های خاص انجام می شود. فرآیند شکل دهی معمولاً به صورت تدریجی خواهد بود تا شکل پیچ با ابعاد و سایز استاندارد تولید شود.

پس از آنکه فرآیند شکل های سرد در ماشین بولت به اتمام رسید با استفاده از قطعاتی با عنوان نورد یا rolling عملیات رزوه زنی آغاز می شود. این رزوه ها با یک مقیاس مشخص می‌تواند تمام طول شفت یا پایه پیچ را فرا بگیرد. از طرفی می توان بخشی از پایه ی پیچ را نیز رزوه کاری کرد. برای آنکه مقاومت لازم به ماشین بولت القا شود از طریق یک پروسه حرارت دهی آن استحکام کششی لازم را در پیچ ایجاد میکند.

تمامی این فرآیند ها در ساختار و به نوعی به منظور افزایش مقاومت قطعه انجام می شود اما به جهت آسیب پذیر بودن فلزات در مقابل رطوبت، یک پوشش زینک را در یک اقدام جداگانه تحت عنوان فرایند گالوانیزه گرم روی قطعات اعمال می کنند تا از زنگ زدگی آنها جلوگیری شود. 

جنس و مواد ساخت ماشین بولت

اکثر ماشین بولت ها از فولاد با کربن بالا یا متوسط استفاده می کنند. با این حال یک سری پیچ و مهره های دیگر نیز وجود دارند که از جنس استنلس استیل می باشد. این متریال به طور ذاتی دارای خاصیت ضد زنگ است. در برخی از صنایع خاص مانند هوافضا یا صنعت کشتی‌سازی می‌توان از ماشین بولت های آلومینیومی و یا برنجی نیز استفاده کرد که اینها در واقع به جهت کاربرد خاص خود از این متریال یا فلزات نرم استفاده می کنند. اما در مجموع اصلی ترین عنصر فلزی پایه بر ساخت ماشین بولت همان فولاد می باشد. 
 

  • شرکت پتروکاسپین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی