شرکت پترو کاسپین پاسارگاد

معرفی لوله مانیسمان و نحوه تولید آن

شرکت پتروکاسپین | پنجشنبه, ۳۰ دی ۱۴۰۰، ۱۲:۳۶ ب.ظ

معرفی لوله مانیسمان و نحوه تولید آن

لوله مانیسمان یکی از قطعات اصلی در شبکه های پایپینگ در صنایع است که بیشتر برای انتقال سیالات استفاده می شود. این لوله ها را معمولاً تحت عنوان لوله های بدون درز یا seamless pipe می‌شناسند. به دلیل نوع فرآیند متفاوت که در ساخت خود دارند غالباً از یک استحکام و مقاومت فوق العاده بالا برخوردار هستند. لوله های مانیسمان در رده های متنوع شامل 10، 20، 30، 40، 60، 80، 100، 120، 140، 160 در بازار وجود دارند که هر کدام دارای ضخامت منحصر به فرد خود است به طوری که با افزایش رده در ضخامت لوله اضافه خواهد شد.

لوله های بدون درز یا مانیسمان کاربردهای بسیار فراوانی دارند. شما می توانید آن ها را در صنایع نفت و گاز، صنعت پتروشیمی، تجهیزات هیدرولیک، تاسیسات ساختمان، انتقال میعانات، و در کشتی سازی و صنایع سنگین استفاده کنید. به دلیل کاربرد حساسی که در صنایع دارند یکسری تستها و آزمایشات مختلف را روی لوله مانیسمان انجام می دهند تا کیفیت آنها مشخص شود. این تست ها شامل تست فشار، خوردگی، کشش و میزان سختی است.

خوشبختانه لوله فولادی بدون درز مانیسمان در هر چهار مورد در یک رده بسیار بالا قرار دارد. لوله مانیسمان از طریق روش بدون جوش ساخته می شوند که این ویژگی باعث می‌شود این قطعات از لحاظ استحکام تفاوت بسیار بالایی با دیگر لوله های درز جوش داشته باشند. در قسمت بعد در مورد نحوه تولید این لوله ها صحبت خواهیم کرد. 


نحوه تولید لوله مانیسمان

لوله مانیسمان در طی چندین مرحله ساخته می شود. در ابتدای کار شمش های فولادی در قطعات مشخص بریده می شوند. برای آنکه این شمش های فولادی دارای انعطاف و شکل پذیری لازم شود آنها را تحت یک دمای معین حرارت می دهند. همانطور که می دانید فلز گداخته بهتر و راحت تر آن شکل مورد نظر ما را خواهد داد. بعد از حرارت دهی اولیه با استفاده از یکسری دستگاه‌های شکل دهی، شمش ها را به حالت گرد در می آورد به طوری که سطح مقطع آن دقیقاً مانند سطح مقطع لوله ها دایره اب شکل شود.

بعد از آن یک محور بلند فولادی تحت عنوان سنبه در موقعیت مناسب خود قرار می گیرد تا بتواند شمش‌های گداخته را از ناحیه مرکز سوراخ کند. اصولاً شلیک سنبه اصلی ترین مرحله در ساخت لوله مانیسمان می باشد چرا که آن ها شکل نهایی لوله را ایجاد می کند. زمانی که سنبه در داخل شمش در حال عبور است همزمان با استفاده از دستگاه عملیات تابگیری و یکنواخت سازی لوله انجام می شود تا ضخامت یکسان در تمام سطح لوله برقرار باشد.

بعد از فرایند تابگیری به دنبال آن سنبه نیز از داخل لوله جدا و یا خارج می شود. در این زمان پروسه کشش و خنک کاری لوله آغاز می شود. در این مرحله قاعدتاً شکل نهایی لوله کامل شده است و تنها نیاز به اجرای یک سری مراحل پرداخت کاری پایانی داریم. به دلیل وجود ناخالصی در سطح لوله سعی می شود با اجرای مراحل اسید شویی و یا سمباده زنی سطح صیقلی و صافی در لوله ایجاد شود. مرحله پاکسازی لوله در واقع جزو فرایند های پایانی آماده سازی لوله بدون درز است به طوری که پس از آن لوله ها آماده بسته بندی خواهند شد. 
 

  • شرکت پتروکاسپین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی