شرکت پترو کاسپین پاسارگاد

جعبه تقسیم برق خانگی چیست و کاربرد آن در برق کشی ساختمان

شرکت پتروکاسپین | پنجشنبه, ۲۸ بهمن ۱۴۰۰، ۰۶:۳۵ ب.ظ

یکی از مهم ترین اجزای برق کشی در ساختمان ها جعبه تقسیم برق خانگی است. این جعبه مکانی برای انشعاب گرفتن و تقسیم سیم های برقی است که اکثرا در دو نوع توکار و روکار مورد استفاده قرار می گیرد. جنس جعبه های تقسیم می تواند از پلاستیک، گالوانیزه، آلومینیوم، استیل و فلز باشد. 

هدف اصلی استفاده از جعبه تقسیم برق خانگی برای رساناها و یا کابل برقی و سیم است، که برای تجمع و انشعاب و تعویض مسیر به نقاط دیگر در طول ساختمان مورد استفاده قرارمی گیرد. جعبه تقسیم ها حتما باید دارای درپوش باشند. این درپوش ها موجب می شود تا جعبه تقسیم از سیم ها یا کابل ها محافظت کند و مانع ورود رطوبت و گرد و خاک به درون جعبه تقسیم می شود. 

مقاله پیشنهادی : جعبه تقسیم آلومنیومی

دلایل استفاده از جعبه تقسیم 

1. محافظت در برابر گرد و غبار از سیم های برق ساختمان. 
2.از خوردگی سیم های برق ساختمان توسط موش ها جلوگیری می کند. 
3. جلوگیری از برخورد افراد و ارتباط آن ها با سیم های برق. 
4. جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت به سیم ها
5.برای کاربردهای متفاوت گرفتن انشعاب های گوناگون. 
6.مدیریت آسان و بهتر سیم های برق درون ساختمان. 

نکاتی ایمنی در هنگام نصب جعبه تقسیم برق خانگی که باید رعایت شود

1. معمولا باید جعبه تقسیم ها را در قسمت بالایی گوشه ی دیوارها با فاصله ای در حدود 25 تا 40 سانتی منر پایین تر از سقف نصب شوند. 
2. باید درب جعبه تقسیم برق خانگی قابل دسترسی باشد و به هیچ عنوان از داخل آن سیمی به بیرون نیامده باشد. 
3. نباید هیچ کدام از سیم های که در داخل جعبه تقسیم هستند لخت باشند و به وسیله سوکت از اتصالات بیرونی باید مهار گردند. 

روش مرتب کردن سیم ها درون جعبه تقسیم

در برخی مواقع اتفاق می افتد که سیم های درون جعبه تقسیم برق خانگی برق نامرتب باشند، به این دلیل که سیم های ورودی و خروجی به جعبه تقسیم زیاد هستند، اولین راهکار زمانی که مشکلی خاص به وجود می آید تست کردن سیستم برق کشی ساختمان است بنابراین حتما باید چیدمان سیم ها درون جعبه مرتب و منظم باشند. برای اینکه در جعبه تقسیم ها، سیم هایی که به سمت کلید و پریز می روند باید مشخص شده باشند. و با بررسی و چک کردن جعبه تقسیم برق خانگی انشعابی، دیگر احتیاج به باز کردن بقیه سیم ها نیست. 

راه های مرتب کردن سیم ها در داخل جعبه تقسیم برق

گام اول : همه سیم هایی که بدون برق یا به اصطلاحا خالی هستند را جمع نموده و بهم وصل کرده و آن ها را به پشت جعبه تقسیم برق خانگی ادامه دهید. 

گام دوم: برای سیم های نول همین مراحل را انجام می دهید. 

گام سوم : زمانی که به سیم های فاز می رسید آن ها را کاملا پوشانده و سپس در قسمت پایین جعبه تقسیم برق به طرف جلو و عقب می چرخانید. 

گام آخر  : در انتها برای جداسازی سیم ها از یکدیگر به یک کلاهک اتصال نیاز است که روی آن ها را بپوشاند و با استفاده از این روش بسیار ساده می توانید سیم های درون جعبه تقسیم را مرتب و منظم کنید.

  • شرکت پتروکاسپین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی