شرکت پترو کاسپین پاسارگاد

شرح و بررسی پیچ کله قارچی

شرکت پتروکاسپین | پنجشنبه, ۲۸ بهمن ۱۴۰۰، ۰۲:۳۱ ب.ظ

پیچ چیست؟

پیش از آن که به پیچ کله قارچی بپردازیم، می خواهیم بدانیم کلمه ی پیچ در واقع به چه ابزاری اطلاق می شود. پیچ ها در واقع از یک بخش استوانه ای تشکیل شده اند که شیارهای مارپیچ شکلی سطح آن ها را پوشانده است. این شیار ها می توانند به شکل های مثلث، ذوزنقه، مربع یا نیم دایره ای باشند. 

کاربرد اصلی همه ی پیچ ها اتصال و نگهداری اشیا و قطعات به یکدیگر است. بدیهی است که با توجه به اشیا و قطعات مختلفی که نیاز به اتصال و نگهداری دارند، نوع پیچ ها نیز متفاوت باشد. این تفاوت ها در بخش هایی نظیر مواد اولیه، اندازه و ابعاد، رنگ، شکل ظاهری، روش تولید، روش اتصال، مقاومت حرارتی و ... نمود پیدا می کند. یکی از انواع این پیچ ها به پیچ کله قارچی معروف است. لذا در ادامه با شرح و بررسی آن ها با شما همراه هستیم. 

پیچ کله قارچی چیست؟

پیچ کله قارچی از انواع پیچ ها است که بخش سر (گل) آن شبیه به قارچ است.  این نوع پیچ دارای انواع مختلفی از جمله پیچ های کله قارچی کوتاه، پیچ های کله قارچی بلند، پیچ های کله قارچی اتاقی و پیچ های کله قارچی آلن می باشند. 
داخل پیچ های کله قارچی آلن به شکل دو سو یا چهار سو نبوده و از طریق پیچ گوشتی های معمولی قابل باز و بسته شدن نمی باشد. سطح مقطع بخش گل آن به شکل شش ضلعی بوده که همین امر آن را در دسته ی پیچ های آلن قرار داده است. بدین ترتیب برای باز و بسته کردن آن باید از آچار آلن های مناسب استفاده نمود. 

جنس پیچ های کله قارچی از فولاد است که می تواند از گریدهای 9/12، 9/10 و 8/8 باشد. پوشش این پیچ ها نیز از جنس گالوانیزه (سرد، گرم، داکرومات) یا استیل استنلس مانند A2(304) و A4(316) و ... خواهد بود. توجه داشته باشید که علت استفاده از این پوشش ایجاد خاصیت ضد خوردگی و اکسایش در پیچ ها می باشد. چرا که در غیر این صورت به مرور زمان دچار خوردگی و آسیب شده و اتصالات بسیار مهمی را دچار سستی می کند. 

در طراحی و تولید پیچ کله قارچی، از استانداردهای DIN، ISO و ASTM استفاده می کنند. عمده تولید کنندگان این پیچ ها کشورهای تایوان و چین هستند. 

پیچ کله قارچی چه کاربردی دارد؟

از پیچ های کله قارچی عموما در صنعت استفاده می شود. اما در صنعت نیز برای کاربردهای خاص سراغ چنین پیچ هایی می روند. دقت کنید که در کاربردهای ویژه نمی توان از پیچ های معمولی دو سو یا چهار سو استفاده کرد. چرا که این پیچ ها در برابر باز و بسته شدن های متوالی آسیب پذیر هستند. اما پیچ های آلن کله قارچی می توانند به خوبی جایگزین آن ها شده و مقاومت مطلوبی از خود نشان دهند. 
شکل قارچی سر این پیچ ها سبب پهن تر شدن قطر گل پیچ می شود. این امر جهت مناسب سازی این پیچ ها برای نگه داشتن ورق های فلزی یا صفحات محافظ صورت می گیرد.  

  • شرکت پتروکاسپین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی