شرکت پترو کاسپین پاسارگاد

کرپی چیست؟

شرکت پتروکاسپین | شنبه, ۳۰ بهمن ۱۴۰۰، ۱۱:۴۹ ق.ظ

کرپی چیست؟ 

کرپی یا به عبارت دیگر همان U-BOLT (یوبولت) است که هردو سر انتهایی آن به میزان یک سوم میزان پایه رزوه است که دقیقا از وسط بولت خم شده و به شکل (U) است. مهار کردن یا فیکس کردن قطعات منحنی و لوله ها یکی از مهم ترین دلایل ساخت و تولید این نوع این بست (U-BOLT) است. با ساخت و تولید یوبولت (U-BOLT) با پایه های بلندتر می توانید برای فیکس کردن و مهار کردن دو لوله به یکدیگر از آن استفاده کرد. 
کرپی ها از نظر کاربرد و شکل در انواع مختلفی تولید و ساخته می شوند.

1.  ایرانیت
2.  عصایی
3. تخت (کرپی آنتنی) 
4. زد
5.  یوبولت (کرپی لوله)

این مدل از بست های کرپی در اندازه های مختلفی و در انواع ضخامت ساخته و به بازار عرضه می شوند.

سایز بندی بست کرپی

برای سایز بندی این بست ها باید به این مورد، توجه داشت که اندازه دهانه کرپی بر مبنای اندازه بیرونی لوله محاسبه می شود و نه میزان اندازه داخلی لوله ها، این یکی از موارد مهمی است که حتما باید لحاظ شود. 

مراحل تولید 

ساخت این بست به این شکل است که در ابتدا به اندازه مشخصی میلگرد را برش میدهندو بعد از اینکه میلگرد برش داده شد سپس بسته به نوع کرپی مورد نظر هر دو سمت یا یک سمت این میلگرد برش داده شده را رزوه می کنید ، پس از اینکه میلگرد رزوه گذاری شد آن را به شکل U یا L ، Z و تخت حالت میدهند و در آخرین مرحله بر روی آن پوشش گالوانیزه از نوع گرم یا سرد قرارداده می شود. 

مراحل تولید رزوه بست 

برای تولید و ساخت رزوه بست کرپی ها دو روش وجود دارد که ما در اینجا شما را با این دو روش آشنا خواهیم کرد

1. ماشین تراش، اولین روشی که به آن خواهیم پرداخت روش ماشین تراش (تراشکاری) است. در این روش قبل از اینکه میلگرد این بست (یوبولت) را خم کنند به وسیله تراشکاری رزوه هایی بر روی آن ایجاد می کنند. در این روش قطر ساق کرپی دقیقا با قطر رزوه های تراشکاری شده برابر است.
می توان از فواید ساخت در این روش به بی نهایت بودن تولید نسبت به قطر و طول اشاره کرد و از معایبی که این روش دارد زمان بسیار زیادی برای ساخت رزوه ها ، هزینه بالای تولید رزوه ها و پایین آمدن استحکام مکانیکی به خاطر پاره شدن مرزهای دانه ها و الیاف می توان اشاره کرد. 

2. دومین روشی که به آن خواهیم پرداخت نورد است. در این روش به جای آنکه قسمت هایی از میلگرد اولیه را ترش داده و یا حذف شود، رزوه ها به وسیله فرآیند اکسیژن ایجاد خواهند شد. کرپی یا برش پیچ نیم رزوه قبل از اینکه رزوه شود دارای دو قطر مختلف است. معایب این روش ضعیف بودن منطقه ای که رزوه شده است که نسبت به نیروهای مکانیکی، قطر کوچک آن یا  minor است. برای اینکه میزان در هر دو روشی که توضیح داده شد برابر می باشد  از نظر مقاومت یکسان هستند.

  • شرکت پتروکاسپین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی